BIO

English • Deutsch • Nederlands

Pictured as Figaro in Il barbiere di Siviglia, Photo: Marco Borggreve

BIOGRAFIE

De Nederlandse bariton Peter Bording volgde zanglessen bij Jan Handerson, studeerde cum laude af aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam en voltooide zijn opleiding aan de Guildhall School of Music and Drama, London. Zijn repertoire omspant alle vormen van het muziektheater.


Op het operatoneel zong hij met groot succes de titelrollen in Il barbiere di Siviglia en Pelléas et Mélisande tijdens de Wiener Festwochen in het Theater an der Wien, aan de Staatsoper Stuttgart, Staatsoper Hannover,

Staatstheater Braunschweig, Oper Graz, Aalto-Musiktheater in Essen, de Nederlandse Reisopera en in het

Koninklijk Concertgebouw in Amsterdam.

Sinds 2015 legt hij zich na succesvolle vertolkingen van Werner Egks Peer Gynt, Verdi's Rigoletto en als John Proctor in Robert Wards The Crucible tevens toe op een zwaarder repertoire.
Andere belangrijke rollen in zijn repertoire zijn o.a. Marcello (La bohème), Tonio en Silvio (Pagliacci), Alfio (Cavalleria rusticana), Germont (La traviata), Riccardo (I Puritani), Enrico (Lucia di Lammermoor), Malatesta (Don Pasquale), Valentin (Faust), Albert (Werther) en Ramiro (L’heure espagnole). Hij zong Papageno (Die Zauberflöte) in talrijke producties, Guglielmo (Così fan tutte), Nardo (La finta giardiniera) en een opzienbarende Conte Almaviva in Nicholas Broadhursts productie van Le nozze di Figaro o.l.v. Marc Albrecht.


In hedendaagse muziek creëerde hij hoofdrollen in opera's van componisten als Peter Eötvös en Michael Jarell aan de operahuizen van Lyon, Parijs, Genève en de Münchener Biennale. 


Opgegroeid met operette is Peter een veelgevraagd vertolker van de grote klassieke rollen in dit repertoire, zoals Danilo (Die lustige Witwe), Eisenstein (Die Fledermaus) en Edwin (Die Csárdásfürstin) en is evenzo succesvol in musical-klassiekers van Bernstein (West Side Story, Candide), Kern (Show Boat), Lloyd Webber (Cats, Evita, The Phantom of the Opera), Porter (Kiss Me, Kate) en Sondheim (A Little Night Music).

Hij creëerde de rol van Antonio in Brigitte Fassbaender und Stephan Kanyar’s musical Shylock!


Zijn concert- en oratoriumrepertoire bestaat o.a. uit werken als Bachs Passionen, Mahlers Lied von der Erde en Orffs Carmina Burana. Met de Christuspartij in de Matthäus Passion maakte hij zijn Amerikaanse debuut in de DAR Constitution Hall, Washington DC. 


Peter Bording is veelvuldig te gast aan de Duitse operahuizen zoals de Komische Oper Berlin (Eisenstein, Fred Graham/Kiss Me, Kate, Silvius/Die Perlen der Cleopatra en Bratfisch tijdens de Europese premiere van Kálmáns Broadway musical Marinka), Staatsoper Stuttgart (Pelléas, Papageno, Moralès), Staatsoper Hannover (Pelléas, Danilo, Silvio), Deutsche Oper am Rhein (Danilo), Nationaltheater Mannheim (Papageno, Melot), Oper Frankfurt (Marullo), het Richard-Strauss-Festival (Da-ud/Die Ägyptische Helena), de Münchener Biennale (wereldpremiere Ramanujan), de theaters in Dortmund, Bonn, Wiesbaden, Gießen, Koblenz, Bielefeld, Schwerin, Bremen, Wuppertal en vele, vele andere.

Daarnaast was hij als eerste lyrische bariton verbonden aan de Staatstheater in Braunschweig en Darmstadt en aan het gerenommeerde Aalto-Musiktheater in Essen.

 

Internationale verplichtingen voerden hem o.a. naar de Bregenzer Festspielen in Kurt Weills Der Protagonist en Royal Palace, de Wiener Festwochen als Pelléas, l'Opéra comique Paris en l'Opéra national de Lyon (wereldpremiere Lady Sarashina), Grand Théâtre de Genève (wereldpremière Galilée), Tokyo Metropolitan Theatre (Eisenstein, Danilo), Theater Basel (Papageno), Ungarische Staatsoper Budapest (Melot), Teatr Wielki Warschau - Polish National Opera (Lady Sarashina), de Nederlandse Reisopera (Figaro, Papageno, Cecil/Maria Stuarda, Maximiliaan/Candide, Mercurius/Orpheus in de Onderwereld) en naar de opera- en concertpodia van Amsterdam, Brussel, Antwerpen, Keulen, Innsbruck, Luzern, Madrid, Barcelona, Lissabon, Kanazawa en Washington DC.

 

Hij zong onder dirigenten als Adam Fischer, Lothar Zagrosek, Marc Albrecht, Stefan Soltesz, Yakov Kreizberg, Mstislav Rostropovitsch, Carlo Franci, Phillipe Auguin, Peter Eötvös, Helmuth Rilling, Koen Schoots, Peter Falk en werkte met talrijke vooraanstaande regisseurs, zoals Barry Kosky, Dietrich W. Hilsdorf, Johannes Schaaf, Nicolas Brieger, Elmar Gehlen, Michael Sturminger, Georg Schmiedleitner, Hugh Hudson, Ushio Amagatsu, Guy Joosten en Frank Van Laecke. 


2017/'18 maakte hij zijn huisdebuut aan de Opéra Bastille in Parijs in Die lustige Witwe, twee roldebuten aan het Opernhaus des Theaters Magdeburg in de titelrol in Von Einems Dantons Tod  en als Scarpia in Puccini's Tosca, zong hij wederom Silvius in Oscar Straus' operette Die Perlen der Cleopatra aan de  Komische Oper Berlin en Danilo in een nieuwe productie van Die lustige Witwe aan het Theater Erfurt.
Bovendien presenteerde en zong hij de concertserie Musical meet Opera van het Rotterdams Philharmonisch Orkest in De Doelen in Rotterdam.

Gedurende het seizoen 2018/'19 was hij te zien als Eisenstein in een nieuwe productie van Die Fledermaus aan het Theater Freiburg, als Danilo tijdens concertante voorstellingen van Die lustige Witwe aan het Staatstheater Braunschweig en Tonio tijdens een openlucht productie van Pagliacci in Castelfrentano.
Bij de Eutiner Festspiele vertolkte hij wederom de rol van Fred Graham in een nieuwe productie van Kiss Me, Kate.

Toekomstplannen omvatten Eisenstein aan de Musikalische Komödie/Oper Leipzig, zijn roldebuut als Albin / Zaza in La Cage aux Folles bij de Eutiner Festspiele en Conte Almaviva in Le nozze di Figaro in Tokio.

English • Deutsch • Nederlands​